Budgetår
Institution
ISYExaminator
Ingemar RagnemalmSchemablock
HelterminVT1: block 4
VT2: block 1
Huvudområden
ElektroteknikDatateknik
Informationsteknologi
Nivå
A1NTidsfördelning
6,0HPSchemalagd tid: 48 timmar
Självstudietid: 112 timmar
SNY har ordet
Denna kurs saknar kommentar. Du kan hjälpa till genom att skriva en kommentar efter att du har läst kursen.Kursutvärderingar
Logga in för att läsa kursutväderingar |
Innehåll
I kursen beskrivs principer och metoder för datorgenerering av syntetiska bilder, animationer och interaktiva grafiska tillämpningar. Detta omfattar:
Realtidsanimering med OpenGL 3.2 och upp inklusive shaderprogrammering med GLSL.
Tredimensionell grafik: geometriska transformationer, projektion, perspektiv.
Objektrepresentationer. Fraktaler. Belysningsmodeller och shading, Gouraud och Phong shading. Texturmappning. Text. Eliminering av skymda ytor. Stora världar, frustum culling, level of detail, billboards. Animation, kollisionsdetektering. Lågnivågrafik, linjer, polygonrendering, anti-aliasing. Strålföljning, radiosity.
Kursen har fokus på realtidsprestanda och moderna metoder för ämnet. Shaderprogrammering (programmering av grafikprocessorer) är därför en viktig komponent i kursen.
Mål
Efter genomförd kurs ska man kunna
- Mål 1: för en betydande del av datorgrafikämnet redogöra för viktiga beräkningsmodeller som används för hur en syntetisk bild byggs upp
- Mål 2: lösa matematiska/geometriska problem inom ämnet
- Mål 3: designa och felsöka datorgrafikprogram i en heterogen programmeringsmiljö där både CPU och GPU skall programmeras
- Mål 4: tillämpa teorin för att bygga upp syntetiska tredimensionella scener och generera bilder och animationer av dessa.
- Mål 5: ta initiativ för att utforma ett projekt relevant för ämnet där teorin appliceras i ett valt sammanhang
- Mål 6: presentera, motivera och värdera den lösning man kommit fram till i projektet
Examinationsmoment
PRA1 - 2,0 HPProjekt med muntlig och skriftlig examination (U, G)
LAB1 - 2,0 HP
Laborationskurs (U, G)
TEN1 - 2,0 HP
Skriftlig tentamen (U, 3, 4, 5)
Examination
Organisation
Kursen består av föreläsningar och laborationer samt en projektuppgift. Föreläsningsserien går att följa på Campus Valla men finns även inspelad.
Kursen pågår hela vårterminen.
Litteratur
Böcker
- Ragnemalm, I, Polygons feel no pain
Relaterade profiler
Medicinsk bildanalys och visualisering
BV - IMT |
Signal- och bildbehandling
SBB - ISY |
System-on-chip
SOC - ISY |
Teknisk fysik - teori, modellering och datorberäkningar
TMD - IFM |
Teori, modellering och visualisering
TMV - IFM |
Rekommenderade förkunskaper
Linjär algebra. Programmeringskunskaper.
Linjär algebra
TATA24 - 8,0 HP - HT1 block 1, HT2 block 4 | HT1 block 4, HT2 block 4 |
Påbyggnadskurser
Teknik för avancerade datorspel
TSBK03 - 6,0 HP - HT1 block 1, HT2 block saknas |
Kommentarer
Logga in för att kunna läsa och skriva kommentarer. |