Y-sektionens studienämnd är ansvariga för att informationen på guiden är aktuell. Om du hittar någonting som inte stämmer kan du mejla SNY.

Budgetår


Institution

ISY

Examinator

Ingemar Ragnemalm

Schemablock

Heltermin

HT1: block 1
HT2: block saknas

Huvudområden

Datateknik
Datavetenskap
Informationsteknologi
Medieteknik

Nivå

A1X

Tidsfördelning

6,0HP
Schemalagd tid: 48 timmar
Självstudietid: 112 timmar

SNY har ordet

Kursen ger en översikt över tekniker som är viktiga för datorspel och liknande tillämpningar (animation, visualisering mm). Första halvan av kursen består av föreläsningar och laborationer. I andra halvan görs ett projekt på något intressant delämne efter eget val. Betyget ges på projektet och projektrapporten.

Innehåll

Kursen avser att ge kunskap om den teknik som krävs för att göra tekniskt avancerade datorspel, interaktiva utbildningssystem och simulatorer. Studenterna lär sig de viktigaste algoritmerna samt får genom projektet spetskunskap i något valt delområde.

Datorgrafik: Stencilbuffer. Skuggor. HDR. Bump mapping. Stereoskopiska grafiksystem. 
Fysik: Kinetik och kinematik. Stela kroppar. Deformerbara kroppar. Animation. Skinning. 
AI: Sökning, beteenden, tillståndsmaskiner. 
Nätverk: Principer för spelnätverk. Netlag. 
Övrigt: Kvaternjoner för rotation. GPU computing.

Mål

När du har gått kursen skall du kunna

Mål 1: redogöra för aktuella metoder för avancerad datorgrafik, animation, fysik och artificiell intelligens relevant för spel och liknande tillämpningar

Mål 2: redogör för grunderna i parallellprogrammering med GPU

Mål 3: implementera ett urval av ovanstående metoder

Mål 4: formulera och genomföra ett kursrelevant projekt på en avancerad nivå, som skall kunna relateras till signifikanta publikationer, och för högsta betyg bör vara baserat på aktuell forskning

Examinationsmoment

PRA1 - 3,0 HP
Projektuppgift (U, 3, 4, 5)
LAB1 - 3,0 HP
Laborationskurs med duggor (U, G)

Examination

Teoristoff från föreläsningarna examineras med duggor på laborationerna.

Organisation

Kursen är uppdelad i en föreläsningsserie, en laborationskurs och en projektuppgift som utförs i grupper om 2-3 personer.
Kursen pågår två perioder, varav den första ägnas åt föreläsningar och laborationer, och den andra till projektarbete.

Litteratur

Böcker

  • I. Ragnemalm, So how can we make them scream?

Relaterade profiler

Signal- och bildbehandling
SBB - ISY

Rekommenderade förkunskaper

Datorgrafik, Linjär algebra, programmeringskunskaper, grundläggande fysikkunskaper

Datorgrafik
TSBK07 - 6,0 HP - VT1 block 4, VT2 block 1
Linjär algebra
TATA24 - 8,0 HP - HT1 block 1, HT2 block 4 | HT1 block 4, HT2 block 4

Påbyggnadskurser

Bilder och grafik, projektkurs, CDIO
TSBB11 - 12,0 HP - HT1 block 4, HT2 block 4

Kommentarer

Logga in för att kunna läsa och skriva kommentarer.