Y-sektionens studienämnd är ansvariga för att informationen på guiden är aktuell. Om du hittar någonting som inte stämmer kan du mejla SNY.

Budgetår


Institution

ISY

Examinator

Ingemar Ragnemalm

Schemablock

Heltermin

VT1: block 4
VT2: block 1

Huvudområden

Elektroteknik
Datateknik
Informationsteknologi

Nivå

A1X

Tidsfördelning

6,0HP
Schemalagd tid: 48 timmar
Självstudietid: 112 timmar

SNY har ordet

Denna kurs saknar kommentar. Du kan hjälpa till genom att skriva en kommentar efter att du har läst kursen.

Kursutvärderingar

Logga in för att läsa kursutväderingar

Innehåll

I kursen beskrivs principer och metoder för datorgenerering av syntetiska bilder, animationer och interaktiva grafiska tillämpningar. Detta omfattar:
Realtidsanimering med OpenGL 3.2 och upp inklusive shaderprogrammering med GLSL.
Tredimensionell grafik: geometriska transformationer, projektion, perspektiv.
Objektrepresentationer. Fraktaler. Belysningsmodeller och shading, Gouraud och Phong shading. Texturmappning. Text. Eliminering av skymda ytor. Stora världar, frustum culling, level of detail, billboards. Animation, kollisionsdetektering. Lågnivågrafik, linjer, polygonrendering, anti-aliasing. Strålföljning, radiosity.
Kursen har fokus på realtidsprestanda och moderna metoder för ämnet. Shaderprogrammering (programmering av grafikprocessorer) är därför en viktig komponent i kursen.

Mål

Efter genomförd kurs ska man kunna

  • Mål 1: för en betydande del av datorgrafikämnet redogöra för viktiga beräkningsmodeller som används för hur en syntetisk bild byggs upp
  • Mål 2: lösa matematiska/geometriska problem inom ämnet
  • Mål 3: designa och felsöka datorgrafikprogram i en heterogen programmeringsmiljö där både CPU och GPU skall programmeras
  • Mål 4: tillämpa teorin för att bygga upp syntetiska tredimensionella scener och generera bilder och animationer av dessa.
  • Mål 5: ta initiativ för att utforma ett projekt relevant för ämnet där teorin appliceras i ett valt sammanhang
  • Mål 6: presentera, motivera och värdera den lösning man kommit fram till i projektet

Examinationsmoment

PRA1 - 2,0 HP
Projekt med muntlig och skriftlig examination (U, G)
LAB1 - 2,0 HP
Laborationskurs (U, G)
TEN1 - 2,0 HP
Skriftlig tentamen (U, 3, 4, 5)

Examination

Laborationskursen innehåller uppgifter som ska lösas och redovisas vid laborationen.

Organisation

Kursen består av föreläsningar och laborationer samt en projektuppgift. Föreläsningsserien går att följa på Campus Valla men finns även inspelad.

Kursen pågår hela vårterminen.

Litteratur

Böcker

  • Ragnemalm, I, Polygons feel no pain

Rekommenderade förkunskaper

Linjär algebra. Programmeringskunskaper.

Linjär algebra
TATA24 - 8,0 HP - HT1 block 1, HT2 block 4 | HT1 block 4, HT2 block 4

Påbyggnadskurser

Teknik för avancerade datorspel
TSBK03 - 6,0 HP - HT1 block 1, HT2 block saknas

Kommentarer

Logga in för att kunna läsa och skriva kommentarer.