CDIO - projekt

LiTH har tillsammans med Chalmers, KTH och MIT (Massachusetts Institute of Technology i Boston, USA) drivit ett projekt för utveckling av civilingenjörsprogram. Samarbetet går under namnet CDIO som står för de engelska termerna Conceive, Design, Implement, Operate. På svenska blir det ungefär identifiera – som i att identifiera ett behov eller problem, designa – att skapa en lösning för behovet/problemet, konstruera – att förverkliga designen, använda – att driva och underhålla systemet. Dessa fyra ledord skulle kunna ses som en sammanfattning av tillkomsten och bruket av ett nytt tekniskt system, vilket till stor del är vad ingenjörsyrket handlar om. De fyra ledorden är grundstenarna i CDIO-projektet vars målsättning är att stärka dessa moment i ingenjörsutbildningarna och i större utsträckning förbereda studenterna för vad som väntar i arbetslivet efter utbildningen. Kort sagt vill man göra utbildningen mer inriktad mot den yrkesverksamma civilingenjörens verklighet.

Eftersom CDIO är ett samarbete mellan flera skolor måste en viss grad av samordning ske. Detta uppnås genom att representanter från skolorna årligen träffas på ett antal konferenser. På dessa presenterar skolorna vad de har gjort sedan det senaste konferenstillfället och för fram nya tankar om hur arbetet ska kunna fortgå.

På LiTH är det framför allt Y-sektionens program som berörs av CDIO-samarbetet. Det mest märkbara resultatet så här långt är de projektkurser som införts i årskurserna 1, 3 och 5. Stor vikt har lagts vid projektkurser eftersom projektarbete är en mycket vanlig, för att inte säga den vanligaste, arbetsformen för civilingenjörer. CDIO-kurserna använder, i likhet med industrin, en projektstyrningsmodell som beskriver hur projektet ska fortlöpa och dokumenteras (bra dokumentation är mycket viktig för systemets användbarhet). Denna modell heter LIPS (Lätt Interaktiv ProjektStyrningsmodell) och är utvecklad här i Linköping av Tomas Svensson och Christian Krysander. LIPS är baserad på modeller som används inom industrin och har anpassats för undervisning.

Projektkursen i årskurs 1 går under namnet TFYY51 Ingenjörsprojekt och har som mål att ge insikt i ingenjörens yrkesroll samt att bekanta studenterna med projektarbete.

I årskurs 3 ingår kandidatkursen i CDIO, Kandidatprojekt Y. I denna kurs får studenterna tillämpa sina kunskaper i elektronik, digitalteknik och datorteknik för att designa och bygga en datorstyrd maskin, t.ex. en linjeföljande robot. Målet med kursen är att ge erfarenheter av praktisk elektronikkonstruktion både på det tekniska och administrativa planet och att ge ytterligare erfarenhet av projektarbete. Det finns också en Kandidatkurs för den som är mer intresserad utav fysik.

Projekten i årskurs 5 är inriktade mot de olika profilerna. Varje profil har en eller flera projektkurser på 12 hp som man kan välja mellan (för att få ut sin examen måste man läsa en sådan kurs).

CDIO är dock inte bara projektkurser. Även andra delar i utbildningen har sitt ursprung i CDIO, en av dessa är mattementorn som man stiftar bekantskap med under första terminen. Här ges andra typer av problem än lektionsuppgifterna som studenterna ska lösa i mindre grupper.

Senast ändrad: 21 maj 2023 13:56 av Rasmus.
Öppnad av 890 användare sedan 25 maj 2022.