Budgetår
Institution
ISYExaminator
Ingemar RagnemalmSchemablock
HelterminHT1: block 1
HT2: block saknas
Huvudområden
DatateknikDatavetenskap
Informationsteknologi
Medieteknik
Nivå
A1XTidsfördelning
6,0HPSchemalagd tid: 48 timmar
Självstudietid: 112 timmar
SNY har ordet
Kursen ger en översikt över tekniker som är viktiga för datorspel och liknande tillämpningar (animation, visualisering mm). Första halvan av kursen består av föreläsningar och laborationer. I andra halvan görs ett projekt på något intressant delämne efter eget val. Betyget ges på projektet och projektrapporten.Innehåll
Kursen avser att ge kunskap om den teknik som krävs för att göra tekniskt avancerade datorspel, interaktiva utbildningssystem och simulatorer. Studenterna lär sig de viktigaste algoritmerna samt får genom projektet spetskunskap i något valt delområde.
Datorgrafik: Stencilbuffer. Skuggor. HDR. Bump mapping. Stereoskopiska grafiksystem.
Fysik: Kinetik och kinematik. Stela kroppar. Deformerbara kroppar. Animation. Skinning.
AI: Sökning, beteenden, tillståndsmaskiner.
Nätverk: Principer för spelnätverk. Netlag.
Övrigt: Kvaternjoner för rotation. GPU computing.
Mål
När du har gått kursen skall du kunna
Mål 1: redogöra för aktuella metoder för avancerad datorgrafik, animation, fysik och artificiell intelligens relevant för spel och liknande tillämpningar
Mål 2: redogör för grunderna i parallellprogrammering med GPU
Mål 3: implementera ett urval av ovanstående metoder
Mål 4: formulera och genomföra ett kursrelevant projekt på en avancerad nivå, som skall kunna relateras till signifikanta publikationer, och för högsta betyg bör vara baserat på aktuell forskning
Examinationsmoment
PRA1 - 3,0 HPProjektuppgift (U, 3, 4, 5)
LAB1 - 3,0 HP
Laborationskurs med duggor (U, G)
Examination
Organisation
Kursen är uppdelad i en föreläsningsserie, en laborationskurs och en projektuppgift som utförs i grupper om 2-3 personer.
Kursen pågår två perioder, varav den första ägnas åt föreläsningar och laborationer, och den andra till projektarbete.
Litteratur
Böcker
- I. Ragnemalm, So how can we make them scream?
Relaterade profiler
Signal- och bildbehandling
SBB - ISY |
Rekommenderade förkunskaper
Datorgrafik, Linjär algebra, programmeringskunskaper, grundläggande fysikkunskaper
Datorgrafik
TSBK07 - 6,0 HP - VT1 block 4, VT2 block 1 |
Linjär algebra
TATA24 - 8,0 HP - HT1 block 1, HT2 block 4 | HT1 block 4, HT2 block 4 |
Påbyggnadskurser
Bilder och grafik, projektkurs, CDIO
TSBB11 - 12,0 HP - HT1 block 4, HT2 block 4 |
Kommentarer
Logga in för att kunna läsa och skriva kommentarer. |