Y-sektionens studienämnd är ansvariga för att informationen på guiden är aktuell. Om du hittar någonting som inte stämmer kan du mejla SNY.
Budgetår
Institution
ISYExaminator
Lars ErikssonSchemablock
HelterminHT1: block 4
HT2: block 3
Huvudområden
ElektroteknikMaskinteknik
Nivå
A1NTidsfördelning
6,0HPSchemalagd tid: 63 timmar
Självstudietid: 97 timmar
SNY har ordet
En mycket trevlig och uppskattad kurs som innehåller flera praktiska moment. Det brukar även erbjudas flera frivilliga moment för intresserade, bland annat en fullständig demontering av en turbomotor och studiebesök på Scania. Projekten är en mycket central del i kursen och tar mycket tid, men ger också stort utbyte. Kursen knyter ihop många olika områden man tidigare har läst, och ger bra övning i systemtänkande. Eftersom en stor del av kursen handlar om att relativt självständigt bygga modeller i Simulink, så ger kursen bra "ingenjörsträning". De kunskaper och färdigheter man får i den här kursen är förmodligen relevanta för många fler områden än bara fordonsbranschen.Kursutvärderingar
Logga in för att läsa kursutväderingar |
Innehåll
- Inledande motorlära med termodynamik, arbetande fluider och förbränning.
- Modeller av motorer, drivlinor och fordon med reglertekniskt syfte.
- Motorstyrning med bland annat reglerprinciper och metoder för Lambda-reglering, tändningsreglering, knackreglering, tomgångsreglering och turbostyrning.
- Longitudinell fordonsdynamik med luftmotstånd, rullmoststånd.
- Drivlinereglering med bland annat aktiv dämpning och växlingsreglering.
- Accelerations och maxhastighets prestanda.
- Översiktligt: Diagnos, övervakning och säkerhet.
Mål
Att förstå den styr- och reglerteknik som finns i fordon, och erhålla grunden för att utveckla framtidens fordonssystem. Efter genomförd kurs skall studenten:
- ha kännedom om de system och komponenter som är viktiga för framdrivningen av ett fordon
- ha kännedom om de begränsande faktorerna för motorprestanda och reglerprestanda
- kunna redogöra för emissionerna som kommer ut ur förbränningsmotorerna och vilka faktorer de beror på
- kunna redogöra för de viktigaste reglerlooparna för luft, bränsle och tändning som finns som finns i dagens motorstyrsystem för både bensin och dieselmotorer
- kunna bygga reglertekniskt orienterade modeller för en motor och dess komponenter samt en drivlina och dess komponenter
- kunna analysera motorprestanda, reglerprestanda, och fordonsprestanda
- ha erfarenhet av att planera, utföra, och utvärdera laboratoriexperiment
- kunna bedömma modellkvalitet hos motor- och drivlinemodeller baserat på erfarenheter om systemegenskaper och mätdata
- ha erfarenhet av att bygga reglersystem för förbränningsmotorer och drivlinor
- kunna redogöra för begrepp och grundfunktion i motorns diagnos- och övervakningssystem
Examinationsmoment
UPG3 - 1,0 HPMiniprojekt (U, G)
UPG2 - 2,0 HP
Miniprojekt (U, G)
UPG1 - 3,0 HP
Miniprojekt (U, G)
TEN1 - 0,0 HP
En skriftlig tentamen för högre betyg (U, 3, 4, 5)
Examination
Tre godkända miniprojekt UPG1-UPG3 ger betyget 3. För högre betyg (4 och 5) krävs även skriftlig tentamen.
Se kursinformationen på kurshemsidan för mer detaljer om examinationen.
Se kursinformationen på kurshemsidan för mer detaljer om examinationen.
Organisation
Kursen är uppdelad på föreläsningar, övningar och tre miniprojekt.
Kursen pågår hela höstterminen.
Litteratur
Böcker
- Lars Eriksson, Lars Nielsen, Modeling and Control of Engines and Drivelines
Kompendier
Lektionskompendium
Projektkompendium
Rekommenderade förkunskaper
Mekanik, Reglerteknik, Matlab
Introduktionskurs i Matlab
TSRT04 - 2,0 HP - VT1 block 2 | VT2 block 1 |
Mekanik, del 1
TMME12 - 4,0 HP - HT2 block 2 |
Mekanik, del 2
TMME04 - 6,0 HP - VT1 block 4 |
Reglerteknik
TSRT19 - 6,0 HP - HT2 block 4 | VT2 block 1 |
Påbyggnadskurser
Fordonsframdrivningssystem
TSFS03 - 6,0 HP - VT2 block 4 |
Kommentarer
Logga in för att kunna läsa och skriva kommentarer. |