Y-sektionens studienämnd är ansvariga för att informationen på guiden är aktuell. Om du hittar någonting som inte stämmer kan du mejla SNY.

Budgetår


Institution

ISY

Examinator

Lars Eriksson

Schemablock

Halvtermin

VT2: block 4

Huvudområden

Elektroteknik
Maskinteknik

Nivå

A1X

Tidsfördelning

6,0HP
Schemalagd tid: 46 timmar
Självstudietid: 114 timmar

SNY har ordet

Trots kursens mycket praktiska tillämpning så finns det även en del intressanta teoretiska frågeställningar i bland annat optimeringen. Föreläsaren är mycket kunnig på området, och kursens innehåll är uppdaterat med de senaste trenderna inom forskningen och industrin.

Kursutvärderingar

Logga in för att läsa kursutväderingar

Innehåll

Den här kursen behandlar det longitudinella beteendet hos fordon och ger ett ramverk för att analysera och optimera energiförbrukningen i avancerade framdrivningssystem. Både traditionella och nya drivlinekonfigurationer (såsom hybid- och bränslecellsbilar) behandlas i kursen. Realistiska matematiska modeller utvecklas för komponenterna vilka sammanställs till kompletta fordonsframdrivningssystem. Dessa analyseras sedan och används för att utveckla energieffektiva styrstrategier.

Ett flertal tillämpningsexempel används för att exemplifiera metodologierna och illustrera både principerna och utmaningarna som är kopplade till analysen och optimeringen av komplexa fordonsframdrivningssystem.

Mål

Kursdeltagaren skall efter kursen:

  • ha kunskap om konventionella och hybrida drivlinor för fordon
  • kunna identifiera och redogöra för olika hybrida drivlinors konfigurationer
  • ha kännedom om och erfarenhet från arbete med modeller för de komponenter som förekommer i avancerade drivlinor
  • kunna diskutera fördelar och nackdelar med olika hybrida konfigurationer
  • kunna analysera komplexa drivlinor med avseende på deras energieffektivitet
  • ha kännedom om verktyg för energioptimering av komplexa drivlinor
  • ha erfarenhet och färdigheter i att använda verktyg för energioptimering av komplexa drivlinor
  • ha erfarenhet och färdigheter i att syntetisera och implementera nya koncept och ideer för energioptimering av komplexa drivlinor

Examinationsmoment

UPG2 - 1,0 HP
Projekt (U, G)
UPG3 - 3,0 HP
Projekt (U, G)
UPG4 - 2,0 HP
Projekt (U, G)
UPG5 - 0,0 HP
Frivilliga extrauppgifter (U, 3, 4, 5)

Examination

Se även kursinformationen för vidare information om examination.

Organisation

Föreläsningar och inlämningsuppgifter.

Litteratur

Lino Guzzella and Antonio Sciarretta, ”Vehicle Propulsion Systems”, (2013), third edition, Springer Verlag. Laborationskompendium.

Relaterade profiler

Mekatronik
MEK - ISY

Rekommenderade förkunskaper

Mekanik, Reglerteknik och Optimeringslära, Matlab/simulink, eller motsvarande.

Påbyggnadskurser

Modellering och reglering av motorer och drivlinor
TSFS09 - 6,0 HP - HT1 block 4, HT2 block 3

Kommentarer

Logga in för att kunna läsa och skriva kommentarer.