Y-sektionens studienämnd är ansvariga för att informationen på guiden är aktuell. Om du hittar någonting som inte stämmer kan du mejla SNY.

Budgetår


Institution

IDA

Examinator

Christoph Kessler

Schemablock

Halvtermin

HT2: block 2

Huvudområden

Datateknik
Datavetenskap
Informationsteknologi
Medieteknik

Nivå

A1X

Tidsfördelning

6,0HP
Schemalagd tid: 60 timmar
Självstudietid: 100 timmar

SNY har ordet

Det finns inga aktuella kommentarer för kursen. Om du har läst kursen får du gärna kontakta SNY med en kommentar för att förbättra kommande upplagor av Y-arens guide till galaxen.

Innehåll

Introduktion till multicore-, mångkärnig- och GPU-arkitektur.Teori för parallella beräkningar. Teori för parallellisering. Design och analys av parallella algoritmer. Översikt av parallella programmeringsspråk. Trådprogrammering för flerkärniga datorer. SIMD-programmering och data-parallell programmering. GPU-programmering med OpenCL och / eller CUDA. Icke-blockerande synkronisering och transaktionsminne. Schemaläggning för multicore- och operativsystem. Introduktion till heterogena multicore och parallell-DSP arkitekturkoncept och programmering av sådana.

Mål

Moderna datorer har processorer med flera kärnor och kraftfulla flerkärniga hårdvaruacceleratorer t ex Graphics Processing Unit (GPU) som kan användas för allmänna beräkningar (GPGPU eller GPU Computing). Prestandapotentialen hos sådana arkitekturer kan bara utnyttjas fullt ut om koden är ordentligt parallelliserad och omskriven för att utnyttja särskilda arkitektoniska detaljer.
Efter kursen ska studenten:

  • kunna skriva ny kod och skriva om kod för flerkärniga och GPGPU arkitekturer
  • förstå parallella algoritmer och datastrukturer, och kunna analysera dem
  • känna till allmänna principer för parallell databehandling och tekniker för parallellisering.

 

Examinationsmoment

LAB1 - 3,0 HP
Datorlabbar (U, G)
TEN1 - 3,0 HP
Skriftlig examination (U, 3, 4, 5)

Examination

Frågorna i tentamen kontrollerar hur väl kursdeltagaren har uppfyllt lärandemål för kursen. För godkänt tentamen kan brister i uppfyllandet av vissa delmål uppvägas av bättre uppfyllda andra delmål.

Organisation

En föreläsningsserie introducerar teorin och ger en överblick på arkitektoniska koncept och programmeringstekniker. En labbserie innehåller programmeringsuppgifter i multi-core trådprogrammering och GPU-programmering. På lektionerna introduceras programmeringsplattformarna som används för laborationerna.

Litteratur

Övrigt

  • Annonseras på kurshemsidan.

Relaterade profiler

Signal- och bildbehandling
SBB - ISY
System-on-chip
SOC - ISY

Rekommenderade förkunskaper

Datastrukturer och algoritmer. Processprogrammering och operativsystem. Programmering i C, viss kunskap i C++ rekommenderas.

Datorteknik Y
TSEA28 - 6,0 HP - VT1 block 1, VT2 block 3

Påbyggnadskurser

Programmering av parallelldatorer - metoder och verktyg
TDDC78 - 6,0 HP - VT2 block 2

Kommentarer

Logga in för att kunna läsa och skriva kommentarer.