Y-sektionens studienämnd är ansvariga för att informationen på guiden är aktuell. Om du hittar någonting som inte stämmer kan du mejla SNY.

Budgetår


Institution

MAI

Examinator

Elina Rönnberg

Schemablock

Heltermin

HT1: block 4
HT2: block 4

Huvudområden

Matematik
Tillämpad matematik

Nivå

A1X

Tidsfördelning

12,0HP
Schemalagd tid: 20 timmar
Självstudietid: 300 timmar

SNY har ordet

Kursens mål är att ge förståelse för möjligheter och begränsningar vid användandet av matematisk modellering som en metod för att lösa problem i verkligheten. Genom att diskutera matematiska idéer och olika angreppssätt vid problemlösning och genom rapportskrivning tränas studenten i både muntlig och skriftlig kommunikation. Arbetet sker i grupp och efter en projektplan som utarbetas med hjälp av en projektstyrningsmodell (LIPS), speciellt framtagen för Y-programmet. Studenten får därmed träning i projektstyrning och erfarenhet av att arbeta i grupp.

Innehåll

Projekten är unika för varje år och genomförs vanligtvis i samarbete med ett företag eller som en del i ett forskningsprojekt. De grundas på kunskaper från tidigare kurser men kan också kräva viss inhämtning av ny kunskap som behövs för projektets genomförande. Normalt sett erbjuds projekt både med och utan inriktning mot finans. Inom finans kan projekten handla om estimering av marknadskurvor, prissättning, riskmätning och hedging på ränte-, valuta- och optionsmarknader. Övriga projekt varierar mer i innehåll och exempel på tidigare projekt i samarbete med företag är schemaläggning av mjukvaruprocesser i elektroniksystem, ruttning av transporter inom ett lager, planering av malmbrytning i gruvor och planering av hur värmekameror ska placeras för att effektivt detektera brandutveckling.

Mål

Projektarbetet ska genomföras på ett industriellt professionellt sätt, och det ska utveckla och befästa deltagarnas kompetenser på följande områden:

  • Analysera och strukturera problem
  • Söka upp och tillägna sig kompletterande kunskaper
  • Skriva och följa upp projekt- och tidplan
  • Aktivt medverka till en väl fungerande projektgrupp
  • Tillämpa kunskaper från tidigare kurser
  • Ta initiativ och finna kreativa lösningar
  • Redovisa resultat muntligt och skriftligt
  • Möjligheter och begränsningar vid användandet av matematisk modellering som en metod för att lösa problem i verkligheten
  • Ge en analys av ett projekts påverkan på hållbar utveckling

Resultatet av projektarbetet ska:

  • Hålla hög teknisk kvalitet och baseras på moderna kunskaper och metoder i tillämpad matematik.
  • Dokumenteras i form av projekt- och tidplan samt i form av en teknisk rapport
  • Presenteras muntligt
  • Följas upp i en efterstudie
  • Uppfylla kraven i kravspecifikationen


Kursens syfte är också att studenterna ska tillgodogöra sig kunskaper och förmågor inom entreprenörskapsområdet med tyngdpunkt på affärsplanering för nya verksamheter. Efter kursen ska studenten:

  • kunna redogöra för modeller som beskriver vad som krävs för att en ny verksamhet ska ha en stabil grund för sin vidare utveckling samt ha förmåga att bedöma verksamheters utvecklingsnivå med utgångspunkt i sådana modeller; samt
  • kunna redogöra för vilken information och vilka analyser som krävs för att värdera ett utvecklingsprojekt ur ett affärsmässigt perspektiv samt ha förmåga att samla in och analysera relevant information i detta syfte.

 

Examinationsmoment

UPG1 - 3,0 HP
Inlämningsuppgifter om entreprenörskap (U, G)
PRA1 - 9,0 HP
Projektarbete (U, G)

Examination

Projektarbetet kommer att bedömas utifrån uppfyllandet av kursens mål. Tre delmoment som vardera bedöms med godkänt / icke godkänt ingår i bedömningen. Dessa delmoment är: Skriftlig dokumentation, Muntlig presentation och LIPS-dokument. LIPS-dokument skall minst inkludera projektplan, tidplan och reflektionsdokument författade i enlighet med LIPS. För godkänt på hela projektarbetet krävs godkänt på samtliga delmoment samt att målen för kursen är uppfyllda.
På kursen ges betyg Underkänd/Godkänd.

Organisation

Vid en introduktionsföreläsning presenteras årets projekt och den projektmodell som används i kursen. Speciellt diskuteras hur användandet av en projektmodell bidrar till ett professionellt arbetssätt och varför det är en värdefull erfarenhet inför ett framtida yrkesliv.


Projektgruppen ska bestå av minst 4 studenter. Varje grupp tilldelas en handledare som stödjer gruppen i dess arbete. Innan projektarbetet påbörjas ska projektgruppen förhandla fram en kravspecifikation med beställaren samt ta fram en projekt- och tidplan för sitt projekt. Projekten skall bedrivas enligt LIPS-modellen. Projektplan, tidplan och reflektionsdokument samt övriga projektdokument skall följa de mallar som ingår i LIPS. I projektuppdraget ingår också att redovisa projektets möjliga påverkan i relation till hållbar utveckling. 
Kursen pågår hela höstterminen.

Litteratur

Kompendier


  • Kompendium om projektmodellen LIPS (köps på Bokakademin).

Övrigt

  • Böcker från tidigare studier och ytterligare litteratur beroende på projektet.
     

Relaterade profiler

Finansiell matematik
TMF - IEI
Styr- och informationssystem
SIS - ISY
Teknisk matematik
TMT - MAI

Rekommenderade förkunskaper

De obligatoriska matematikkurserna på Y-programmet. I kursen erbjuds olika projekt och ytterligare förkunskaper kan krävas beroende på vilket projekt som väljs. Lips-kunskaper.

Kommentarer

Logga in för att kunna läsa och skriva kommentarer.