Y-sektionens studienämnd är ansvariga för att informationen på guiden är aktuell. Om du hittar någonting som inte stämmer kan du mejla SNY.

Budgetår


Institution

ISY

Examinator

Daniel Jung

Schemablock

Halvtermin

VT2: block 1

Huvudområden

Elektroteknik

Nivå

A1X

Tidsfördelning

6,0HP
Schemalagd tid: 54 timmar
Självstudietid: 106 timmar

SNY har ordet

Målet med kursen är att ge både en teoretisk och en praktisk grund för hur man kan använda matematiska modeller för att konstruera automatiska system för detektering och isolering av fel i tekniska processer. Det kan till exempel handla om miljökrav inom fordonsindustrin och säkerhetskrav inom flygbranschen. Inom diagnos används metoder från bland annat reglerteknik, signalbehandling, sannolikhetslära och logik. Förutom kunskaper i diagnos ger kursen även träning i ett allmänt systemtekniskt tänkande. Kursens innehåll ligger nära forskningsfronten och är samtidigt industriellt relevant där laborationerna övar viktiga ingenjörsfärdigheter på uppmätta data.

Kursutvärderingar

Logga in för att läsa kursutväderingar

Innehåll

  • Introduktion: historik och översikt, praktiska tillämpningsexempel.
  • Principer för modellbaserad diagnos: matematisk modellering av feldetektering och isolering av fel med hjälp av modeller, konsistensrelationer, analytisk redundans, beslut med strukturerade hypotestester.
  • Systemtekniska metoder: linjär och olinjär residualgenerering, observatörer och Kalman-filter för diagnos, utvärdering av residualgeneratorer, adaptiv tröskling, statistiska metoder.
  • Logikbaserade AI-metoder: grundläggande principer, felisoleringsalgoritmer.
  • Sannolikhetsbaserad diagnos och Bayesianska nätverk.
  • Övrigt: felträd och FMEA, statistiska metoder/change detection.

 

Mål

Att ge både en teoretisk och en praktisk grund för hur man konstruerar automatiska system (diagnossystem) för detektering och isolering av fel i tekniska processer.

Efter genomförd kurs skall studenten:

  • veta varför diagnossystem används inom olika industriella applikationer.
  • känna till hur man kan analysera vilka fel i en komplex process som behöver övervakas för att uppnå de övergripande målen.
  • från en fallbeskrivning kunna strukturera problemet och ta fram princip och arkitektur för en komplett implementering av ett diagnossystem.
  • givet en formell modellbeskrivning kunna välja lämplig matematisk metod för att lösa problemet.
  • veta för- och nackdelar med de olika metoder som ingår i kursen.
  • kunna tillämpa matematiska verktyg och metoder från ett brett spektrum av tidigare kurser för att lösa diagnosproblem.
  • kunna värdera och verifiera funktionalitet och prestanda hos ett diagnossystem.
  • ha en fördjupad och bred teoretisk insikt i ämnet, tillräcklig för att kunna tillgodogöra sig nya forskningsresultat i fältet.

 

Examinationsmoment

LAB1 - 1,5 HP
Laborationskurs (U, G)
TEN1 - 4,5 HP
Skriftlig tentamen (U, 3, 4, 5)

Examination

Se kurshemsidan för vidare praktisk kursinformation.

Organisation

Kursen består av föreläsningar, lektioner och laborationer.

Litteratur

Kompendium "Model Based Diagnosis of Technical Processes" av Mattias Nyberg och Erik Frisk med tillhörande lektionskompendium. Utdrag ur boken "Detection of abrupt changes" av Michele Basseville och Igor Nikiforov. Laborations-PM.

Relaterade profiler

Mekatronik
MEK - ISY
Styr- och informationssystem
SIS - ISY

Rekommenderade förkunskaper

Reglerteknik
TSRT03 - 6,0 HP - VT2 block 1 | HT2 block 2
Sannolikhetslära
TAMS14 - 4,0 HP - VT1 block 1 | VT2 block 4

Kommentarer

Logga in för att kunna läsa och skriva kommentarer.