Y-sektionens studienämnd är ansvariga för att informationen på guiden är aktuell. Om du hittar någonting som inte stämmer kan du mejla SNY.

Budgetår


Institution

IMT

Examinator

Håkan Örman

Schemablock

Halvtermin

HT2: block 2+4

Huvudområden

Medicinsk teknik

Nivå

G2X

Tidsfördelning

6,0HP
Schemalagd tid: 48 timmar
Självstudietid: 112 timmar

SNY har ordet

Det finns inga aktuella kommentarer för kursen. Om du har läst kursen får du gärna kontakta SNY med en kommentar för att förbättra kommande upplagor av Y-arens guide till galaxen.

Innehåll

  • Hälsobegreppet och faktorer som påverkar hälsa på individ-, grupp- och samhällsnivå
  • Hälso- och sjukvårdens aktörer: styrning och organisation, skyldigheter och ansvarsområden, processer och interaktion, utveckling över tid
  • E-hälsans primära syfte, nytta, kostnad, visioner och drivkrafter
  • Perspektiv på e-hälsa: definitioner och begreppsomfång, tekniska möjligheter och begränsningar, infrastruktur och applikationer, visioner och utmaningar
  • E-hälsans state of the art: elektroniska hälsointerventioner, applikationer och möjliggörande tekniker så som bildanalys, robotik, maskininlärning och sensorsystem
  • E-hälsans tekniska ramar, deras kapaciteter och begränsningar
  • Standardisering för interoperabilitet, nationella tjänsteplattformar och tjänstekontrakt
  • Implementation och förändring av arbetssituation, profession och ledarskap
  • Etiska och juridiska aspekter av medicinsk informationsbehandling
  • Människa–teknik-interaktion, användarmedverkan i teknik- och produktutveckling och tjänstedesign, tillgänglighet och delaktighet i ett intersektionellt perspektiv
  • Kvalitetsmätning, evidensbaserad e-hälsa, kunskapskällor och -resurser

Mål

Kursens övergripande syfte är att genomlysa begreppet e-hälsa med utgångspunkt i dess interdisciplinära natur. Målet är att studenten ska integrera kunskaper från kursens delområden och kritiskt värdera befintliga e-hälsoapplikationer. Genom samläsning mellan fakulteter skapar kursen också en grund för interprofessionellt lärande.

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna

  • beskriva hälso- och sjukvårdssystemets arbetssätt, struktur, styrning och utveckling över tid
  • förklara begreppet e-hälsa utifrån olika perspektiv
  • förklara hur individ, organisation och samhälle kan bidra till utvecklingen av e-hälsa
  • redogöra för hur e-hälsa kan påverka hälsa samt kvalitet, förhållningsätt och arbetssätt inom hälso- och sjukvård och omsorg
  • reflektera över sin roll i en multidisciplinär arbetsgrupp.

Examinationsmoment

BAS1 - 2,0 HP
Basgrupper och seminarier (U, G)
UPG1 - 4,0 HP
Skriftlig rapport skriven i grupp och individuell reflektion (U, G)

Organisation

Kursen ges på distans med schemalagda aktiviteter.

Kursen utgår från ett studentcentrerat och problembaserat perspektiv på lärande där deltagarna tar eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Lärarens roll är att stödja studenterna i detta arbetssätt.

Arbetsformerna – basgrupper, föreläsningar, projektarbete och seminarier – utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, söka kunskap och i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och träna samarbete. Muntlig redovisning av gruppens arbete ingår i rapportmomentet.

Kursen samläses mellan Medicinska fakulteten och Tekniska fakulteten och stor vikt fästs vid interprofessionellt lärande, det vill säga att från olika professioner lära med, om och av varandra.

Relaterade profiler

E-hälsa
EH - IMT

Kommentarer

Logga in för att kunna läsa och skriva kommentarer.