Y-sektionens studienämnd är ansvariga för att informationen på guiden är aktuell. Om du hittar någonting som inte stämmer kan du mejla SNY.

Budgetår


Institution

MAI

Examinator

Fredrik Berntsson

Schemablock

Heltermin

HT1: block 4
HT2: block 3

Huvudområden

Matematik
Tillämpad matematik

Nivå

G1X

Tidsfördelning

6,0HP
Schemalagd tid: 38 timmar
Självstudietid: 122 timmar

SNY har ordet

Det finns inga aktuella kommentarer för kursen. Om du har läst kursen får du gärna kontakta SNY med en kommentar för att förbättra kommande upplagor av Y-arens guide till galaxen.

Kursutvärderingar

Logga in för att läsa kursutväderingar

Innehåll

Föreläsningsserie: Projektstyrningsmodellen LIPS. Att planera ett projekt samt dokumentation av både arbetet och resultatet. Informationssökning och referenshantering. Skriftlig kommunikation med särskilt fokus på text som innehåller matematiska formler. Arbete i grupp och gruppdynamik. Introduktion till programmering  med fokus på beräkningar och visualisering. Introduktion till matematikhistoria och matematikens betydelse för teknik och naturvetenskap, samt hur simulering kan användas för att effektivisera processer och minska resursåtgång. Hur ny teknik, och matematiska metoder, kan bidra till hållbar utveckling. Exempel på hur matematik använts för att lösa tekniska och vetenskapliga problem.  

Mål

Kursen skall introducera ett ingenjörsmässigt arbetssätt. Särskilt då modeller för projektarbete och projektledning. Genom projektet skall studenten få inblick i ett tillämpningsområde där matematisk modellering används för att lösa ett tekniskt relevant problem. Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • planera ett projektarbete utifrån en given kravspecifikation, dokumentera detta i projekt- och tidplaner, samt utföra ett projektarbete enligt en projektmodell.
  • aktivt bidra till en god samarbetsanda inom en projektgrupp, samt förklara hur formella regler för samarbete kan bidra till att en grupp fungerar väl.
  • redovisa projektet, inklusive de matematiska metoder som använts, både skriftligt och muntligt.
  • söka upp och tillägna sig för projektet relevanta kunskaper
  • översiktligt förklara hur matematiken har bidragit till den historiska utvecklingen inom naturvetenskap och teknik, samt dess betydelse för teknisk problemlösning.
  • åskådliggöra hur arbete enligt en projektstyrningsmodell bidrar till ett effektivare tillvaratagande av resurser, garanterar kvaliteten på utvecklade produkter, samt bidrar till ett företags utveckling.
  • diskutera hur matematisk modellering, samt det tekniska innehållet i projekten, bidrar till en hållbar utveckling.

Examinationsmoment

UPG1 - 1,5 HP
Seminarieserie (U, G)
UPG2 - 4,5 HP
Projektarbete (U, G)

Examination

På kursen ges betyg godkänd/underkänd.

För godkänt betyg på UPG1 krävs minst 75% närvaro på föreläsningar och närvaro på projektkonferensen.

Betyg på delmoment/modul beslutas i enlighet med de bedömningskriterier som presenteras vid kursstart.

Organisation

I kursen ingår föreläsningar samt ett projektarbete. Föreläsningarna har två huvudsyften. Dels att ge kunskaper relaterade till projektarbete (projektmodell, gruppdynamik, och informationssökning) dels att ge studenterna en inblick i deras kommande yrkesroll bl a genom inbjudna gästföreläsare. Till föreläsningen om informationssökning ingår ett övningstillfälle i biblioteket. Projektarbetet dokumenteras i en skriftlig rapport samt redovisas muntligt. Dokumentationen granskas ur både saklig och språklig synvinkel. Kursen avslutas med en projektkonferens där projektgrupperna redovisar sina projekt för övriga projektgrupper.

Kursen pågår hela höstterminen.

Litteratur

Böcker

  • Svensson, Tomas, Krysander, Christian, (2011) Projektmodellen LIPS. 1. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2011
    ISBN: 9789144075259

Kommentarer

Logga in för att kunna läsa och skriva kommentarer.