Hur man bokar

Vad gäller kring bokningar?

Om du är med i ett utskott och behöver Yrla till ett arrangemang kan du boka henne så länge du anser dig behöva henne. För privata bokningar kan du boka Yrla max en månad i förväg och för en dag i taget. Skulle du behöva henne mer än en dag, motivera då för bilansvarig varför du ska få det!

Läs under Kända defekter innan du bokar.

Hur bokar jag Yrla?

Yrla bokas genom att kolla kalendern om hon är ledig när du vill ha henne. Är Yrla ledig så bokar du via fliken Boka där du får fylla i när och varför du vill boka henne. Bokar du för privat bruk väljer du inget utskott.

Om det finns en längre bokning i kalendern kan det ändå gå att boka Yrla under en del av denna bokningen genom att kontakta den personen som bokat samt bilansvarig@ysektionen.se och stämma av med dessa om det går.

Vad händer när jag bokat?

När du har skapat din bokning kan du och administratörer se din bokning i orange färg i kalendern. Bilansvarig kommer inom kort att godkänna eller neka din bokning och du kommer få ett mail när så är gjort. När bilansvarig har godkänt din bokning så ändras färgen till blå.

Hur ändrar jag min bokning?

För att ändra din bokning letar du upp den i kalendern, klickar på kugghjulet och sedan "Ändra". Tänk på att bokningens godkänd-status kommer återställas och bilansvarig måste godkänna den på nytt. Det går heller inte att ändra bokning efter att tiden har passerat 30 minuter innan starttiden.

Hur får jag tag i nycklarna?

  • Om en annan person har Yrla dagen innan dig, tar du enklast kontakt med den personen och bestämmer hur ni ska göra. Behöver du telefonnummer till den personen kan du höra av dig till bilansvarige.
  • Har du nyckel till FOI kan du själv hämta nycklarna när det passar dig. 
  • Se till att höra av dig (genom att skicka ett SMS till exempel) till bilansvarig när du hämtar/får nycklarna!
  • I annat fall skriver du när du bokar så löser bilansvarige det på något sätt.

Vad är viktigt att tänka på innan jag kör iväg?

Först och främst ska du hitta Yrla. Yrla står parkerad på A-husparkeringen på plats nummer 119. Bilansvarig ger gärna en bättre förklaring av hur du hittar dit. Innan du kör iväg ska du kontrollera att:

  • Yrla är ordentligt städad. Om hon inte är det, kontakta bilansvarig som ser till att den skyldiga städar henne. Om du inte gör det riskerar du att åka på städningen, eftersom personen efter dig troligtvis kommer påpeka att hon är dåligt städad efter dig.
  • Inga varningslampor lyser. Om så skulle vara fallet, eller om du upptäcker andra fel, ska detta rapporteras till bilansvarig omedelbart så att detta kan åtgärda snarast.
  • Mätarställningen stämmer överens med vad personen innan dig skrivit in i liggaren. Skulle det diffa mellan mätaren och liggaren - Fyll i det som mätaren visar och skicka ett mail till bilansvarig@ysektionen.se om händelsen. Hemsidan kommer också att skicka mail till bilansvarig om händelsen. Det är därför bra om du kompletterar med information om att det som du har fyllt i är rätt för att inte du ska bli ersättningsskyldig för någon annans fel.

Hur funkar Liggaren?

Liggaren är digital och finns på ysektionen.se om du har något att fylla i. Annars går den alltid att hitta under Student/Yrla/Liggaren. Om den som körde sist har skrivit in i liggaren så kommer det att vara ifyllt för dig i liggaren. Om något värde inte överänsstämmer så kommer bilansvarig att meddelas.

Vad gör jag om något händer när jag kör?

Skulle det bli något fel på Yrla, ta då kontakt med bilansvarig! Skulle du vara ansvarig för felet (till exempel om du krockar) är du personligt ansvarig även om du kör för ett utskott. I bilavtalet finns mer information om vad som händer vid skador eller olyckor, läs detta innan du hyr Yrla.

Nu är jag klar med Yrla - vad ska jag då göra?

Först och främst ska du parkera Yrla på hennes parkering, plats nr 119, om du inte har någon annan överenskommelse med personen som ska ha henne efter dig. Därefter är det viktigt att du fyller i liggaren. Glöm inte heller bort att återställa Yrla till skicket hon var i innan du körde iväg. Skulle det vara dåligt med bensin, spolarvätska eller något annat rapporteras detta till bilansvarig.

Nycklarna ska antingen ges till nästa person som ska ha bilen, hängas tillbaka i FOI eller ges till bilansvarig. Oavsett vad du gör, hör av dig till bilansvarig så hen vet var nycklarna tar vägen.

Därefter kommer du bli fakturerad via mail. Fakturering sker kvartalsvis. Kostnaden är 40 kronor per mil för sektionsmedlemmar som kör privat, samt 50 kronor per mil för utskott. Om du lånar bilen ofta och vill ha en mer detaljerad faktura, kontakta då bilansvarig.


Senast ändrad: 31 oktober 2024 20:26 av Ebba.
Öppnad av 1771 användare sedan 25 maj 2022.