Y-sektionens studienämnd är ansvariga för att informationen på guiden är aktuell. Om du hittar någonting som inte stämmer kan du mejla SNY.

Budgetår


Institution

ITN

Examinator

Karljohan Lundin Palmerius

Schemablock

Halvtermin

HT2: block 2

Huvudområden

Datateknik
Informationsteknologi
Medieteknik

Nivå

A1X

Tidsfördelning

6,0HP
Schemalagd tid: 0 timmar
Självstudietid: 160 timmar

Innehåll

Kursen täcker ett brett område med olika aspekter associerade med utvidgad verklighet (eXtended Reality - XR), en samlingsterm för immersiva tillämpningar med virtuellt innehåll, såsom virtuell verklighet (Virtual Reality - VR), förstärkt verklighet (Augmented Reality - AR), blandad verklighet (Mixed Reality - MR) samt förstärkt virtualitet (Augmented Virtuality). Vi går igenom displaysystem och dess principer, från desktop till storskaliga VR-teatrar och domer, principer för effektiv implementation, metoder för interaktion och hur ljud och känsel används för att skapa en övertygande och användbar immersiv miljö för en rad olika tillämpningar.

Mål

Målet med kursen är att studenterna skall få insikt om XR, VR, AR och andra relaterade principer, hur det används och hur det kan implementeras och utnyttjas. De skall även lära sig analysera behov och utmaningar, och lära sig att tillämpa teorier och principer för att realisera effektiva immersiva gränssnitt och interaktion.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • redogöra för principer för XR med avseende på
    • mänskliga faktorer
    • visuella och multisensoriska display-system, tracking och annan interaktionsutrustning
    • egocentrisk interaktion och haptik
    • ljud och ljudinteraktion
  • skapa interaktiva, immersiva tillämpningar
     

Examinationsmoment

MUN1 - 2,0 HP
Munta (U, 3, 4, 5)
LAB1 - 4,0 HP
Laborationer (U, G)

Organisation

Kursen ges på Campus Norrköping men stora delar kan vid behov läsas på distans. Närvaro krävs för laboration med VR-utrustning samt examination av laboration med VR-utrustning.

Teoretisk genomgång sker via föreläsningar som kompletteras med vetenskapliga publikationer för ytterligare fördjupning. Substantiellt med laboratoriearbete inkluderas också, där teorin omvandlas till praktik. Studenter som läser kursen ges tillgång till VR-laboratoriet och dess utrustning.

Relaterade profiler

Signal- och bildbehandling
SBB - ISY

Kommentarer

Logga in för att kunna läsa och skriva kommentarer.