Y-sektionens studienämnd är ansvariga för att informationen på guiden är aktuell. Om du hittar någonting som inte stämmer kan du mejla SNY.

Budgetår


Institution

ITN

Examinator

Andreas Kerren

Schemablock

Halvtermin

VT1: block 3

Huvudområden

Datateknik
Medieteknik

Nivå

A1X

Tidsfördelning

6,0HP
Schemalagd tid: 50 timmar
Självstudietid: 110 timmar

SNY har ordet

Det finns inga aktuella kommentarer för kursen. Om du har läst kursen får du gärna kontakta SNY med en kommentar för att förbättra kommande upplagor av Y-arens guide till galaxen.

Innehåll

Kursens föreläsningar ger de teoretiska ramar nödvändiga för att arbeta med informationsvisualisering. Dessa behandlar metoder för interaktiv visualisering av stora komplexa datamängder, vanligt förekommande inom områden som: miljö, hälsa processkontroll, bioinformatik, m.fl. Föreläsningarna kommer även att täcka teoretiska metoder för utvärdering samt ge kunskaper om begränsningar i vår perception. Laborationerna omsätter teorin i praktik och här arbetar studenten i mindre grupper för att praktiskt använda tekniker för att analysera abstrakta datamängder. I en avslutande projektuppgift får studenten möjlighet att fördjupa sig inom ett specifikt område inom informationsvisualisering.

Mål

Studenten skall efter avslutad kurs kunna:

  • bedöma användandet av avancerade tekniker för att analysera stora komplexa datamängder
  • reflektera över relevansen av perception vid tolkning av interaktiva representationer
  • tillämpa standardmetoder för utvärdering av interaktiva informationsvisualiseringsapplikationer
  • implementera interaktiva applikationer för informationsvisualisering

Examinationsmoment

PRA2 - 4,0 HP
Projektarbete (U, 3, 4, 5)
LAB2 - 2,0 HP
Laborationer (U, G)

Organisation

Kursen omfattar föreläsningar, laborationer och ett fördjupat projektarbete i mindre grupper.

Litteratur

Information Visualization: Design for Interaction (2nd Edition), Robert Spence. Prentice Hall, 2007, samt relevanta forskningsartiklar

Rekommenderade förkunskaper

Programmering. Webbprogrammering och datorgrafik rekommenderas men är inget krav.

Datorgrafik
TSBK07 - 6,0 HP - VT1 block 4, VT2 block 1
Programmering och datastrukturer
TDDC76 - 8,0 HP - HT1 block 2, HT2 block 2

Kommentarer

Logga in för att kunna läsa och skriva kommentarer.