Budgetår
Institution
IEIExaminator
Magdalena SmedsSchemablock
HalvterminHT1: block 2
Huvudområden
Industriell ekonomiNivå
G2FTidsfördelning
6,0HPSchemalagd tid: 48 timmar
Självstudietid: 112 timmar
Innehåll
Principer, praktiker and tekniker för kvalitetsutveckling, Kundbehovsanalys, Förändringsledning och förändringsledarskap, Statistisk processtyrning, Processduglighetsanalys, Processledning, Förbättringsverktyg och Ledningsverktyg, Kvalitetsledningssystem med fokus på ISO 9000 certifiering, Q-modeller.
Mål
Kursen avser att möta industrins behov av ingenjörer med kunskap inom kvalitetsområdet. Kursen ska ge en helhetsbild av kvalitetsområdet med särskilt fokus på principer, arbetssätt och metoder för offensiv kvalitetsutveckling. Efter genomförd kurs skall teknologen kunna;
- Använda olika grundläggande principer, arbetssätt och metoder för kvalitets- och verksamhetsutveckling samt resonera kring olika perspektiv på kvalitet och vad kvalitet innebär ur ett hållbarhetsperspektiv.
- Använda grundläggande metoder för datainsamling och analys av kunddata i syfte att förstå kundbehov och vad som skapar värde för kunder i produktion av varor och tjänster.
- Förstå syftet med processledning samt kunna värdera och analysera processdata genom att systematiskt använda metoder och modeller för kartläggning, förbättring och styrning av processer i syfte att identifiera och lösa kvalitetsrelaterade problem.
- Använda centrala perspektiv på ledning och ledarskap samt arbetssätt och modeller för förändringsledning i resonemang kring hur kvalitetsarbete kan ledas och organiseras.
- Förstå processvariation och kunna redogöra för, välja och systematiskt använda olika verktyg för statistisk processtyrning samt kunna dra informerade slutsatser från analysens utfall i syfte att lösa kvalitetsrelaterade problem.
- Förstå syftet med ledningssystem samt hur ett ledningssystem för kvalitet fungerar och kan utvärderas. Förstå lednings- och organiseringsaspekten av att säkerställa kvalitet och hållbar framgång i en verksamhet och hur det kan stödja en hållbar utveckling
Examinationsmoment
DAT2 - 4,0 HPDatortentamen (U, 3, 4, 5)
UPG4 - 2,0 HP
Inlämningsuppgifter (U, G)
Examination
Resultaten i examinationsmomenten vägs samman och utgör grunden för kursbetyg.
Betyg på delmoment/modul beslutas i enlighet med de bedömningskriterier som presenteras vid kursstart.
Organisation
För att stödja ett aktivt lärande hos våra studenter organiseras kursen utifrån ett antal projektuppgifter kopplat till ett industriellt exempel. Undervisningen består av föreläsningar, där teoretiska perspektiv presenteras; seminarier för diskussion av case; lektioner där studenterna får träna på att tillämpa centrala metoder.
Litteratur
Ordinarie litteratur
Böcker
- Gremyr Ida, Bergquist Bjarne, Elg Mattias, (2020) Quality Management: An Introduction Studentlitteratur
Obligatorisk bok, artiklar och kompendium är tillräckligt för att klara kursen, men för ett högre betyg rekommenderar vi även Bergman, Bäckström, Garvare och Klefsjö (2022), se kompletterande litteratur nedan.
Övrigt
Artiklar och kompendium i valda delar finns tillgängliga på kurshemsidan i Lisam.
Kompletterande litteratur
Böcker
- Bergman, Bo, Bäckström, Ingela, Garvare, Rickard, Klefsjö, Bengt, Bergman, Bo, Bäckström, Ingela, Garvare, Rickard, Klefsjö, Bengt, (2022) Quality from Customer Needs to Customer Satisfaction, fourth edition
ISBN: 9144140266, 9789144140261, CTH_SWEPUB
Relaterade profiler
Datadriven verksamhetsutveckling
DVU - IEI |
Kommentarer
Logga in för att kunna läsa och skriva kommentarer. |