Y-sektionens studienämnd är ansvariga för att informationen på guiden är aktuell. Om du hittar någonting som inte stämmer kan du mejla SNY.

Budgetår


Institution

IEI

Examinator

Magdalena Smeds

Schemablock

Halvtermin

HT1: block 2

Huvudområden

Industriell ekonomi

Nivå

G2F

Tidsfördelning

6,0HP
Schemalagd tid: 48 timmar
Självstudietid: 112 timmar

Innehåll

Principer, praktiker and tekniker för kvalitetsutveckling, Kundbehovsanalys, Förändringsledning och förändringsledarskap, Statistisk processtyrning, Processduglighetsanalys, Processledning, Förbättringsverktyg och Ledningsverktyg, Kvalitetsledningssystem med fokus på ISO 9000 certifiering, Q-modeller.

Mål

Kursen avser att möta industrins behov av ingenjörer med kunskap inom kvalitetsområdet. Kursen ska ge en helhetsbild av kvalitetsområdet med särskilt fokus på principer, arbetssätt och metoder för offensiv kvalitetsutveckling. Efter genomförd kurs skall teknologen kunna;

  • Använda olika grundläggande principer, arbetssätt och metoder för kvalitets- och verksamhetsutveckling samt resonera kring olika perspektiv på kvalitet och vad kvalitet innebär ur ett hållbarhetsperspektiv.
  • Använda grundläggande metoder för datainsamling och analys av kunddata i syfte att förstå kundbehov och vad som skapar värde för kunder i produktion av varor och tjänster.
  • Förstå syftet med processledning samt kunna värdera och analysera processdata genom att systematiskt använda metoder och modeller för kartläggning, förbättring och styrning av processer i syfte att identifiera och lösa kvalitetsrelaterade problem.
  • Använda centrala perspektiv på ledning och ledarskap samt arbetssätt och modeller för förändringsledning i resonemang kring hur kvalitetsarbete kan ledas och organiseras.
  • Förstå processvariation och kunna redogöra för, välja och systematiskt använda olika verktyg för statistisk processtyrning samt kunna dra informerade slutsatser från analysens utfall i syfte att lösa kvalitetsrelaterade problem.
  • Förstå syftet med ledningssystem samt hur ett ledningssystem för kvalitet fungerar och kan utvärderas.  Förstå lednings- och organiseringsaspekten av att säkerställa kvalitet och hållbar framgång i en verksamhet och hur det kan stödja en hållbar utveckling

Examinationsmoment

DAT2 - 4,0 HP
Datortentamen (U, 3, 4, 5)
UPG4 - 2,0 HP
Inlämningsuppgifter (U, G)

Examination

Resultaten i examinationsmomenten vägs samman och utgör grunden för kursbetyg.

Betyg på delmoment/modul beslutas i enlighet med de bedömningskriterier som presenteras vid kursstart.

Organisation

För att stödja ett aktivt lärande hos våra studenter organiseras kursen utifrån ett antal projektuppgifter kopplat till ett industriellt exempel. Undervisningen består av föreläsningar, där teoretiska perspektiv presenteras; seminarier för diskussion av case; lektioner där studenterna får träna på att tillämpa centrala metoder.

Litteratur

Ordinarie litteratur

Böcker

  • Gremyr Ida, Bergquist Bjarne, Elg Mattias, (2020) Quality Management: An Introduction Studentlitteratur
     Obligatorisk bok, artiklar och kompendium är tillräckligt för att klara kursen, men för ett högre betyg rekommenderar vi även Bergman, Bäckström, Garvare och Klefsjö (2022), se kompletterande litteratur nedan.

Övrigt

  • Artiklar och kompendium i valda delar finns tillgängliga på kurshemsidan i Lisam.

Kompletterande litteratur

Böcker

  • Bergman, Bo, Bäckström, Ingela, Garvare, Rickard, Klefsjö, Bengt, Bergman, Bo, Bäckström, Ingela, Garvare, Rickard, Klefsjö, Bengt, (2022) Quality from Customer Needs to Customer Satisfaction, fourth edition
    ISBN: 9144140266, 9789144140261, CTH_SWEPUB

Relaterade profiler

Datadriven verksamhetsutveckling
DVU - IEI

Kommentarer

Logga in för att kunna läsa och skriva kommentarer.