Y-sektionens studienämnd är ansvariga för att informationen på guiden är aktuell. Om du hittar någonting som inte stämmer kan du mejla SNY.

Budgetår


Institution

TEMA

Examinator

Katherine Harrison

Schemablock

Halvtermin

VT2: block 4

Huvudområden

Inget huvudområde

Nivå

G1F

Tidsfördelning

6,0HP
Schemalagd tid: 0 timmar
Självstudietid: 160 timmar

SNY har ordet

Det finns inga aktuella kommentarer för kursen. Om du har läst kursen får du gärna kontakta SNY med en kommentar för att förbättra kommande upplagor av Y-arens guide till galaxen.

Innehåll

Kursen ger en bred introduktion till kritiska perspektiv på teknik och teknisk design, kopplat till genus, mångfald och social rättvisa. Under kursen diskuteras och behandlas följande: 

  • Hur genus och identitet förhåller sig till människors livsupplevelser och påverkar hur och vad vi vet om världen
  • Begreppet identitet, inklusive genus, och hur det påverkas av faktorer som plats, tid och sammanhang
  • Hur tekniskt orienterade yrken och arbetsplatser, och deras arbetsvillkor, påverkas av historiska och samtida föreställningar om genus och andra sociala kategorier
  • Hur den virtuella världen kan ha reella konsekvenser för hur olika människor upplever och påverkas av dem

Mål

Efter fullgjord kurs ska studenten på en grundläggande nivå kunna:

  • Beskriva, förklara och kritiskt analysera genusrelationer med koppling till teknik, teknisk design och social rättvisa.
  • Beskriva och muntligt diskutera samspelet mellan genus, etnicitet, socioekonomisk bakgrund och tekniska utbildningar och arbetsplatser ur ett historiskt och samtida perspektiv.
  • Tillämpa ett teoretiskt perspektiv från kursen på ett empiriskt exempel kopplat till studentens egna teknikområde.
  • Skriftligt utreda, analysera och problematisera könspolitiska frågeställningar som uppstår i virtuella sammanhang.

Examinationsmoment

MOM1 - 1,0 HP
Seminarier (U, G)
UPG1 - 5,0 HP
Inlämningsuppgifter (U, 3, 4, 5)

Examination

Kursen examineras genom aktivt deltagande i seminarier (U/G) samt individuella skriftliga fördjupningsuppgifter (U, 3, 4, 5). 

Betyg på delmoment/modul beslutas i enlighet med de bedömningskriterier som presenteras vid kursstart.

Organisation

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. 

Kommentarer

Logga in för att kunna läsa och skriva kommentarer.