Y-sektionens studienämnd är ansvariga för att informationen på guiden är aktuell. Om du hittar någonting som inte stämmer kan du mejla SNY.

Budgetår


Institution

IEI

Examinator

Jeanette Engzell

Schemablock

Heltermin

HT1: block 3
HT2: block 4

VT1: block 4
VT2: block 4

VT2: block 2

Huvudområden

Industriell ekonomi

Nivå

G2F

Tidsfördelning

6,0HP
Schemalagd tid: 44 timmar
Självstudietid: 116 timmar

SNY har ordet

Det finns inga aktuella kommentarer för kursen. Om du har läst kursen får du gärna kontakta SNY med en kommentar för att förbättra kommande upplagor av Y-arens guide till galaxen.

Innehåll

Kursen innehåller tre teman:

  • Entreprenörskap och innovation - Studenten ställs inför olika perspektiv på entreprenörskap och innovation. Här frågar vi oss också vad en entreprenöriell versus en innovativ verksamhet är eller kan vara och i vilka kontexter den kan finnas.
  • Idéutveckling - Processen att gå från idé till affärsmodell. Här ligger fokus på hur man formulerar och utvecklar en idé som man kan bygga en ny- , eller vidareutveckla en befintlig, verksamhet på, hur man kan skydda den och hur man kan vinna insteg på en marknad, vad som krävs för att en verksamhet ska kunna stå på egna ben och hur man kan finansiera en verksamhet.
  • Affärsplanering och kommunikation - Att i muntlig och skriftlig form och i olika format beskriva och muntligt kommunicera idén utifrån relevanta analysmodeller.

Mål

Kursen syftar till att ge deltagarna kunskaper och förmågor inom områdena entreprenörskap och innovation i tidiga utvecklingsskeden. Fokus ligger på formulering och utveckling av entreprenöriella och innovativa idéer, vilket även inkluderar viss förmåga att göra bedömningar av kommersialiseringspotential. Lärandemålen är att studenten efter genomgången kurs ska:

  • kunna förstå och definiera begreppen innovation och entreprenörskap generellt och utifrån det egna teknik- eller kunskapsområdet,
  • ha en grundläggande kunskap om teorier och verktyg för idéutveckling samt ha en övergripande kunskap om vad som kan ingå i en affärsplaneringsprocess och vad som vanligen ingår i en affärsplan,
  • kunna redogöra för vilken information och vilka analyser som krävs för att verifiera en idé samt ha viss förmåga att bedöma den kommersiella potentialen i en tilltänkt innovativ/entreprenöriell verksamhet,
  • ha viss förmåga att kommunicera ett förslag till en affärsidé skriftligen och muntligen. 

Examinationsmoment

UPG2 - 3,0 HP
Projektarbete i grupp (U, 3, 4, 5)
UPG1 - 0,5 HP
Individuell/parvis reflektion (U, 3, 4, 5)
TEN2 - 2,5 HP
Skriftlig tentamen (U, 3, 4, 5)

Examination

TEN2 består av en skriftlig tentamen som säkerställer att varje student har uppnått kursens lärandemål på ett teoretiskt plan. De kunskaper som testas under tentan tillämpas sedan praktiskt i grupparbetet.

UPG1 är en individuell eller parvis reflektion där studenten/studenterna, med stöd av forskningslitteratur, reflekterar kring kursens första tema, entreprenörskap och innovation, utifrån det egna teknik-eller kunskapsområdet.

UPG2 utgörs av ett projektarbete i grupp där studenterna arbetar med att utveckla och utvärdera ett en idé till ett affärskoncept, vilket avrapporteras skriftligen i form av ett idéPM och en så kallad förstudie. IdéPM bedöms med U/G. Förstudierapporten följer lämpligen samma struktur som en traditionell affärsplan och bedöms som U,3,4,5. I uppgiften ingår även muntliga presentationer, främst i form av så kallade pitchar.

För ett godkänt betyg på kursen krävs godkänt resultat på alla delmoment samt närvaro vid obligatoriska undervisningstillfällen såsom vissa seminarier och redovisningar. Betyget på kursen som helhet är en sammanvägning av delmomenten och bygger på poängfördelningen i examinationsuppgifterna. Detaljer i kursens upplägg och genomförande, inklusive beskrivningar av samtliga obligatoriska moment och inlämningsuppgifter, finns redovisade i ett kursPM som delges studenterna i samband med kursstart.

Examinator för kurstillfället VT2023 är Jeanette Engzell.

Examinator för kurstillfället HT2023 är Charlotte Norrman. 

Betyg på delmoment/modul beslutas i enlighet med de bedömningskriterier som presenteras vid kursstart.

Organisation

Undervisningen är organiserad i form av föreläsningar, lektioner/workshops, egen inläsning och arbete i grupp. Entreprenörskap är inte bara ämnet för kursen utan även sättet på vilket vi lär och förhåller oss till kursens arbete. De teoretiska föreläsningarna förklarar, tillsammans med litteraturen, begrepp och modeller, vilka sedan tillämpas på en kontext genom grupparbetsuppgiften. Relevans i undervisningen är viktigt och därför strävar vi efter att komma nära verkligheten. Grupparbetet är det viktigaste verktyget för detta och sker därför i form av arbete med så kallade live-cases, där studenterna utvecklar egna (eller andras) idéer som löser behov eller problem i en aktuell bransch. Forskning visar att ett aktivt lärande underlättar och ökar kunskapsinhämtning och för att stödja detta används flera olika lärformer. Kursen förutsätter även att studenterna tar ansvar för sitt eget lärande, både individuellt och i grupp. 

Kursen ges två gånger per år. 

Litteratur

Böcker

  • Frankelius och Norrman, (2013) Uppfinningars betydelse för Sverige
    Vinnova rapport VR 2013:3, Kap 3
  • Frankelius, Norrman & Parment, (2015) Marknadsföring - vetenskap och praktik Lund: Studentlitteratur
    Kompendium inkluderande kapitel 2 och 16.
  • McKinsey, (1998) Från idé till företag. Affärsplanering för framgång. McKinsey & Company, Göteborg och Stockholm.

Artiklar


  • Vetenskapliga artiklar och bokkapitel, praktikfallsbeskrivningar, mm som anges på kursens hemsida.

Rekommenderade förkunskaper

Åtminstone två års studier på teknisk högskola (120hp). Kursen förutsätter att studenten kan söka och strukturera information självständigt, kommunicera muntligen och skriftligen, planera och utföra ett projektarbete i grupp, göra enklare matematiska beräkningar samt har viss förmåga till kritiskt och kreativt tänkande.

Kommentarer

Logga in för att kunna läsa och skriva kommentarer.