Y-sektionens studienämnd är ansvariga för att informationen på guiden är aktuell. Om du hittar någonting som inte stämmer kan du mejla SNY.

Budgetår


Institution

IMT

Examinator

Håkan Örman

Schemablock

Halvtermin

VT1: block 4

Huvudområden

Medicinsk teknik

Nivå

A1X

Tidsfördelning

6,0HP
Schemalagd tid: 48 timmar
Självstudietid: 112 timmar

SNY har ordet

Det finns inga aktuella kommentarer för kursen. Om du har läst kursen får du gärna kontakta SNY med en kommentar för att förbättra kommande upplagor av Y-arens guide till galaxen.

Innehåll

  • openEHR och ISO/EN 13606: arkitektur, arketyper och templates
  • HL7 v3: RIM, CDA och FHIR
  • Klassifikationer, terminologier och ontologier: historik, egenskaper och tillämpningar
  • Pre- och postkoordinering av terminologier, mappning
  • Logikspråk, semantik och uttryckskraft
  • Medicinsk språkteknik
  • Variabilitet och onoggrannhet i medicinska data
  • Prevalens, sensitivitet, specificitet, prediktiva värden, ROC-kurvor och Bayes teorem
  • Modeller för medicinskt beslutsfattande och beslutsstöd
  • Statistisk och klinisk signifikans
  • Evidensbaserad hälso- och sjukvård
  • Inhämtning och formalisering av kunskap
  • Sannolikhets-, regel- och protokollbaserade system; beslutsträd och känslighetsanalys; datadrivna system
  • Utvärdering och etiska aspekter av kliniskt beslutssstöd
  • Standardisering: organisationer, processer och resultat

Mål

Kursens syfte är att ge deltagarna möjlighet att fördjupa sig i hur hälso- och sjukvårdens informationssystem är uppbyggda utifrån de tre modelldomänerna information, terminologi och inferens. Av särskilt intresse är systemens förmåga att kommunicera på semantisk nivå, det vill säga baserat på informationens betydelse, och förutsättningar för maskinell bearbetning av patientinformation och medicinsk kunskap.

Efter genomgången kurs ska studenten självständigt kunna:

  • Redogöra för hur egenskaper hos terminologier, ontologier och logikspråk påverkar användningen i olika situationer (mål 1)
  • Resonera om olika sätt att koppla samman informationsmodeller och ontologier (mål 2)
  • Belysa och analysera beslutssituationer med hjälp av modeller för kliniskt beslutsfattande och beslutsstöd (mål 3)
  • Redogöra för hur medicinsk kunskap genereras, representeras och sprids (mål 4)
  • Beskriva och värdera typer av och källor till information som används för att fatta kliniska beslut (mål 5)
  • Resonera om behov av kontra utmaningar i att implementera och använda kliniska beslutsstödssystem (mål 6)
  • Redogöra för pågående internationella standardiseringsarbeten och utvecklingsprojekt inom kursens område (mål 7)

Examinationsmoment

LAB1 - 2,0 HP
Laborationer (U, G)
TEN1 - 4,0 HP
Skriftlig tentamen (U, 3, 4, 5)

Organisation

Kursen innehåller föreläsningar, seminarier, laborativt problemlösande och hemarbete.

Litteratur

Böcker

  • Greenes, Robert A. (editor), (2014) Clinical Decision Support: The Road to Broad Adoption 2nd edition Academic Press
    ISBN: 978-0-12-398476-0
  • Taylor, P., (2006) From patient data to medical knowledge : the principles and practice of health informatics Malden, Mass. : Blackwell Pub., 2006.
    ISBN: 0-7279-1775-7

Kompendier


  • Kompletterande kompendium

Övrigt

  • Referenslitteratur (standardiseringsdokument)

Relaterade profiler

Medicinsktekniska modeller
MOD - IMT

Kommentarer

Logga in för att kunna läsa och skriva kommentarer.