Y-sektionens studienämnd är ansvariga för att informationen på guiden är aktuell. Om du hittar någonting som inte stämmer kan du mejla SNY.

Budgetår


Institution

MAI

Examinator

Carl Johan Casselgren

Schemablock

Heltermin

HT1: block 2
HT2: block 1

Huvudområden

Matematik
Tillämpad matematik

Nivå

G1X

Tidsfördelning

4,0HP
Schemalagd tid: 64 timmar
Självstudietid: 43 timmar

SNY har ordet

Det finns inga aktuella kommentarer för kursen. Om du har läst kursen får du gärna kontakta SNY med en kommentar för att förbättra kommande upplagor av Y-arens guide till galaxen.

Kursutvärderingar

Logga in för att läsa kursutväderingar

Innehåll

Exakt kursinnehåll kan variera från år till år. Följande delar kommer att belysas genom uppgifter som kursdeltagarna arbetar med gruppvis:

  • Matematikens roll för modellering inom naturvetenskap, teknik och datavetenskap,
  • Matematik som ett verktyg för problemlösning,
  • Matematikens betydelse för att uppnå hållbar utveckling.

Mål

Kursen syftar till att ge förståelse för matematikens användning, roll och begränsningar vid modellering inom naturvetenskap, teknik och datavetenskap. Genom ett antal olika lärandemoment i kursen skapas en ökad förståelse för matematikens betydelse för andra ämnesområden och även för den roll matematiken spelar för hållbar utveckling.

Efter avslutad kurs skall studenten  

  • ha kunskaper om hur matematik kan användas för modellering inom  naturvetenskap,  teknik och datavetenskap i allmänhet,  
  • ha god förståelse för ett begränsat antal konkreta tillämpningar av matematik inom naturvetenskap, teknik och datavetenskap,
  • ha förståelse för matematikens roll för hållbar utveckling,
  • ha förmåga att tillämpa matematik vid problemlösning, i samverkan med andra kursdeltagare,
  • kunna dokumentera, rapportera och förmedla uppnådda resultat på ett ingenjörsmässigt adekvat sätt tillsammans med andra kursdeltagare.

Examinationsmoment

UPG1 - 4,0 HP
Uppgift (U, G)

Examination

På kursen ges betyg godkänd/underkänd.

Organisation

Kursen består av ett antal olika uppgifter/miniprojekt inom området matematisk modellering, som deltagarna arbetar med gruppvis.  

Genom projekten åskådliggörs matematikens grundläggande roll inom teknik- och naturvetenskap samt på vilket sätt matematisk modellering är ett verktyg som bidrar till hållbar utveckling.

Undervisningen sker i former av föreläsningar och handledningstillfällen.

Examinationen genomförs genom att varje uppgift/miniprojekt redovisas i form av skriftlig rapport, digital media, seminarium och/eller genom en muntlig redovisning.

Kommentarer

Logga in för att kunna läsa och skriva kommentarer.