Budgetår
Institution
MAIExaminator
Carl Johan CasselgrenSchemablock
HelterminHT1: block 2
HT2: block 1
Huvudområden
MatematikTillämpad matematik
Nivå
G1XTidsfördelning
4,0HPSchemalagd tid: 64 timmar
Självstudietid: 43 timmar
Innehåll
Exakt kursinnehåll kan variera från år till år. Följande delar kommer att belysas genom uppgifter som kursdeltagarna arbetar med gruppvis:
- Matematikens roll för modellering inom naturvetenskap, teknik och datavetenskap,
- Matematik som ett verktyg för problemlösning,
- Matematikens betydelse för att uppnå hållbar utveckling.
Mål
Kursen syftar till att ge förståelse för matematikens användning, roll och begränsningar vid modellering inom naturvetenskap, teknik och datavetenskap. Genom ett antal olika lärandemoment i kursen skapas en ökad förståelse för matematikens betydelse för andra ämnesområden och även för den roll matematiken spelar för hållbar utveckling.
Efter avslutad kurs skall studenten
- ha kunskaper om hur matematik kan användas för modellering inom naturvetenskap, teknik och datavetenskap i allmänhet,
- ha god förståelse för ett begränsat antal konkreta tillämpningar av matematik inom naturvetenskap, teknik och datavetenskap,
- ha förståelse för matematikens roll för hållbar utveckling,
- ha förmåga att tillämpa matematik vid problemlösning, i samverkan med andra kursdeltagare,
- kunna dokumentera, rapportera och förmedla uppnådda resultat på ett ingenjörsmässigt adekvat sätt tillsammans med andra kursdeltagare.
Examinationsmoment
UPG1 - 4,0 HPUppgift (U, G)
Examination
På kursen ges betyg godkänd/underkänd.
Organisation
Kursen består av ett antal olika uppgifter/miniprojekt inom området matematisk modellering, som deltagarna arbetar med gruppvis.
Genom projekten åskådliggörs matematikens grundläggande roll inom teknik- och naturvetenskap samt på vilket sätt matematisk modellering är ett verktyg som bidrar till hållbar utveckling.
Undervisningen sker i former av föreläsningar och handledningstillfällen.
Examinationen genomförs genom att varje uppgift/miniprojekt redovisas i form av skriftlig rapport, digital media, seminarium och/eller genom en muntlig redovisning.
Kommentarer
Logga in för att kunna läsa och skriva kommentarer. |