Budgetår
Institution
IMTExaminator
Marcus LarssonSchemablock
HelterminVT1: block 3
VT2: block 3
Huvudområden
Medicinsk teknikNivå
G2ETidsfördelning
16,0HPSchemalagd tid: 128 timmar
Självstudietid: 299 timmar
Innehåll
Kursens övergripande syfte är att tillämpa studentens förmåga att arbeta i projekt och därigenom fördjupa kunskaperna inom medicinsk teknik med utgångspunkt i dess interdisciplinära natur. Projekten innebär framtagande av tekniska produkter eller tjänster kopplade till forskning eller företag verksamma inom medicinsk teknik. I kursen ingår bland annat följande:
- Att identifiera medicintekniska behov och lösningar
- Att kravställa en medicinteknisk lösning
- Att implementera en medicinteknisk lösning
- Att acceptanstesta en medicinteknisk lösning
- Att dokumentera och presentera projektresultat och ett självständigt arbete
- Att arbeta strukturerat och planerat enligt en projektmodell (LIPS)
- Att effektivt använda resurser för att uppfylla ställda krav
- Att samverka med en kund
- Att medverka till en väl fungerande grupprocess
Mål
Ämneskunskaper
Efter genomfört kandidatprojekt förväntas den studerande kunna
- systematiskt integrera sina kunskaper förvärvade under studietiden
- tillämpa metodkunskaper och ämnesmässiga kunskaper inom medicinsk teknik
- tillgodogöra sig innehållet i relevant facklitteratur och relatera sitt arbete till den
Individuella och yrkesmässiga färdigheter
Efter genomfört kandidatprojekt förväntas den studerande visa förmåga att
- formulera frågeställningar samt avgränsa inom givna tidsramar
- söka och värdera vetenskaplig litteratur
- planera och genomföra ett självständigt arbete
Arbeta i grupp och kommunicera
Efter genomfört kandidatprojekt förväntas den studerande visa förmåga att
- medverka till en väl fungerande grupprocess
- inom givna tidsramar planera, genomföra och redovisa ett projektarbete i grupp
- professionellt uttrycka sig skriftligt och muntligt
- kritiskt granska och diskutera ett i tal och i skrift framlagt självständigt arbete
Ingenjörsmässighet
Efter genomfört kandidatprojekt förväntas den studerande kunna
- identifiera behov av medicintekniska lösningar med relevans för hälso- och sjukvård, vård och omsorg
- skapa, analysera och/eller utvärdera medicintekniska lösningar
- reflektera över ett utfört projektarbete och föreslå förbättringar
- göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
Examinationsmoment
UPG3 - 1,0 HPPresentation och opposition (U, G)
UPG2 - 1,0 HP
Etik (U, G)
UPG1 - 3,0 HP
Skriftlig rapport (U, G)
PRA1 - 11,0 HP
Projektarbete (U, G)
Examination
Samtliga moment i etikmodulen är obligatoriska.
På kursen ges betyg Underkänd/Godkänd.
Betyg på delmoment/modul beslutas i enlighet med de bedömningskriterier som presenteras vid kursstart.
Organisation
Kursen består av föreläsningar, seminarier, projektarbete samt ett självständigt arbete. Projektarbetet utförs i grupper om ca 6–8 studenter. Respektive projekten introduceras av en kund/beställare som också agerar kravställare. Gruppen tilldelas en handledare, som fungerar som stöd under arbetet tillsammans med ett antal experter på diverse områden. Resurser i form av komponenter, datorer och instrument tillförs respektive grupp efter behov. Projektarbetet bedrivs enligt LIPS-modellen som anger hur projektet ska genomföras, dokumenteras och kommuniceras. Ett självständigt arbete identifieras och genomförs parallellt med projektet och detta tillförs projektet i form av en projektresurs.
Kursen pågår hela vårterminen.
Litteratur
Böcker
- Svensson, Tomas, Krysander, Christian, (2011) Projektmodellen LIPS. 1. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2011
ISBN: 9789144075259
Kommentarer
Logga in för att kunna läsa och skriva kommentarer. |